sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Racketilla matkaan!

Koodauksen ABC - sivuille ajattelin koota harjoituksia ja kokemuksia koodaamisen opettamisesta yläkoululaisille. Tähän mennessä olemme kokeilleet vasta hyvin yksinkertaisia visuaalisia ohjelmointiympäristöjä (esim. koodaustunti, Scratch) mutta nyt olisi tarkoitus tehdä jo "oikeaa koodia".
Ohjelmointikieleksi valitsin Racket:in ja koulun läppäreihin asennutin DrRacket - ohjelmointiympäristön. Esimmäisenä yritämme opetella piirtotyökalujen avulla Racket - ohjelmoinnin alkeita.

Esimmäinen harjoitus: Piirtotehtäviä (PDF-ohje)

Tavoitteemme olisi päästä ennen kesää tekemään jonkinlainen ohjelmointityö, mahdollisesti animaatio tai jopa peli. Katsotaan kuinka pitkälle ehdimme.

Ensimmäinen harjoitus huipentuu koodaamalla piirrettyihin lippuihin.